16.10.13

Russel-Cotes Art gallery & museum #1

Sir Merton Russel-Cotes liet als cadeautje voor de verjaardag van zijn vrouw Annie een prachtige villa bouwen op de kliffen van Bournemouth in 1901. Dit geschenk werd een droomhuis met een exotische tuin en een prachtig uitzicht op de zee. Het huis werd gevuld met de voorwerpen die het echtpaar verzamelden tijdens hun reizen rond de wereld en aan de wanden kwamen schilderijen van Britse kunstenaars te hangen. Zo zorgden ze ervoor dat na hun dood de villa door kon gaan als museum en de kunst-objecten niet geveild hoefden te worden. Het museum is nu gratis te bezichtigen hoewel alle donaties welkom zijn want dankzij alle vrijwillige bijdragen kan dit museum blijven bestaan.

De villa van de Russel-Cotes', afbeeldingen van het internet

Kletsnat kwam ik bij het museum aan na een wandelingetje van 20 minuten in de regen.. Gelukkig was ik niet de enige en samen met enkele verregende 50+'ers beklom ik de trappen naar de eerste verdieping waar het museum officieel begon.



 Wooden souvenir clogs, Gothenburg, Sweden

 Little wooden box wich contained thread

Mbira (Thumb Piano), Africa

Lotus Shoe, China

Toen ik deze Lotus-schoen uit China zag moest ik echt even slikken, dit is gewoon niet normaal. Een poos terug las ik een boek waarin het onderwerp lotus-schoenen ook even ter sprake kwam, een Chinese man zocht een bruid uit door te zoeken naar de perfecte gouden lotussen. De vrouw met de kleinste voeten was in zijn ogen het mooist.. uiteindelijk kwam hij erachter dat dat totaal niet praktisch is, zijn arme vrouw kon amper lopen en viel na 50 meter lopen flauw vanwege de pijn. Ook stonken haar voeten vreselijk doordat ze al die jaren zo strak ingepakt hadden gezeten en de voeteten eigenlijk misvormd waren. Nog steeds als ik naar de foto kijk vraag ik me af of deze schoen wel echt gedragen is... zo abnormaal klein, dat kan toch haast niet?!

Ps: Ik maak van het bezoekje aan het museum maar even 2 blogberichten omdat ik weer eens teveel foto's heb om uit te kiezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten