8.11.13

Brighton

"Sorry, you cannot stay in this hostel if you are under 18": zegt Mevrouw X met een spijtig gezicht. 
Daar sta je dan, half twee 's middags op een regenachtige grijze middag in Brighton en zonder slaapplek voor komende nacht. Gelukkig heeft mevrouw X wel een briefje voor me met daarop een klein plattegrondje en 10 adressen van andere hostels. Zo snel mogelijk loop ik naar het dichts bijzijnde jeugd hostel maar na 2x de desbetreffende straat op en neer opgelopen te zijn kom ik erachter dat het hostel niet meer bestaat. Met de wanhoop op mijn gezicht begon ik naar het volgende hostel te lopen, een kwartier later en klam tot op het bot, kom ik bij Baggies Backpackers aan. Na op de bel gedrukt te hebben doet een enthousiaste 20-er de deur voor me open en zegt godzijdank dat er nog een plekje vrij is, toevallig was er een echtpaar die ochtend vertrokken dus heb ik een kamer voor mezelf voor zolang als het duurt. Op de 2e verdieping plof ik uitgeput op m'n bed neer en ben vreselijk blij en opgelucht dat ik gewoon een kamer heb, voor het eerst ben ik alleen in een stad voor 2 dagen, voor het eerst slaap ik in een hostel en voor het eerst ben ik echt op mezelf aangewezen.. het bevalt me prima! 
Uiteindelijk komt er die avond nog een jong stel bij mij op de kamer die op dat moment eigenlijk in hun nieuwe appartement hadden moeten zitten maar ineens had de verkoper zich teruggetrokken en ging de koop niet door.. beiden hadden ze hun eigen appartement al vaarwel gezegd dus stonden ze nu heel plotsklaps met al hun spullen op straat.. Het werd er niet echt gezelliger op want na deze teleurstelling moesten ze weer opnieuw beginnen met zoeken naar een appartement en naast hun eigen baan ook nog appartementen bezoeken en hostels/B&B's/hotels regelen om de nachten door te brengen waardoor ze allebei redelijk gefrustreerd, gestrest en met korte lontjes rondliepen. Toen die jongen ook nog eens begon te zeuren op zijn vriendin dat dit hostel echt slecht uitgezocht was kwam dat bij haar aan als de druppel die de emmer doet overlopen.. ik dacht toen echt:"Als het mijn vriend was had ik hem de deur van de kamer gewezen en gezegd dat 'tie dan fijn zelf z'n slaapplek moest regelen." 
Stiekem vond ik het best interessant, het gedrag van mensen bestuderen is sowieso interessant, helemaal als je in dezelfde kamer met die mensen zit en net doet alsof je heel geconcentreerd een boek aan het lezen bent.

Mijn hostelkamer in de vroege ochtend

De volgende ochtend werd ik wakker in een "lege" kamer, het stel was al ruim voor 8'en vertrokken naar hun werk, dus klapte ik de luiken open en staarde naar de beslagen ramen luisterend naar de regen. Om half 9 liep ik naar een supermarktje voor m'n ontbijt en maakte een planning voor die dag. Gelukkig was er een goede internetverbinding in het hostel dus met behulp van internet en google-maps kon ik snel een route maken voor die dag en de juiste bushaltes opzoeken. Even later kwam ik erachter dat het Halloween-feestje van die avond ervoor errug gezellig was geweest want het hele toilet.. beter gezegd, het hele toilet-hokje was ondergekotst.. jasses! 

Hm, ik vertel denk ik een beetje te uitgebreid want ik ben nog niet verder dan 9u van die dag toen ik nog maar 5% van alle activiteiten van die dag gedaan had.. oke, ik zal de rest van de dag een beetje samenvatten:
- 9:30-11:00 Hove museum & art gallery --> volgende blogbericht, teveel foto's!!
- 11:00 - 11:30 Bus/wandeltocht richting Brighton Pier (Ik stapte weer eens zomaar een bus in zonder na te denken dus belande ik ineens helemaal aan de andere kant van de Pier zodat ik een eind moest lopen maar WEL een fijne bakkerij tegen kwam waar ik een stokbrood met kaast kocht als lunch)
- 11:45 Brighton Wheel, vet gaaf! Zoiets als de Londen-eye maar dan kleiner.

Brighton Pier (hij lijkt hier best klein maar 't is een heel grote pier)

Uitzicht over de stad (westzijde)

Met de beentjes in de lucht

Brighton Wheel


- 12:00 Lunchen op een bankje op de Pier.. gelukkig overdekt want het miezerde nog steeds en de wind blies door alles heen. Na m'n stokbrood naar binnen gewerkt te hebben viste ik m'n schetsboek uit m'n tas en begon het uitzicht te tekenen, dit wilde ik altijd nog eens doen, ergens op een bankje gaan zitten en gewoon gaan tekenen, en je dan niks aantrekken van alle voorbijgangers die naar je staren. Het was leuk om te doen en ik ga het zeker vaker doen!
- 13:45 Ein-de-lijk heb ik 'The Lanes' gevonden, het wijkje met alle vintage- en megahippe winkeltjes/restaurantjes van Brighton. Ik vond een super hip brunch-zaakje waar ik thee dronk en genoot van een heerlijk stukje brownie.
- 14:00-16:00 Rondlopen, kijken en af en toe iets kopen in The Lanes. --> volgende blogbericht, teveel foto's!!
- 16:15 Hoe is het mogelijk, terwijl ik zomaar een straatje in sla en me afvraag waar ik me in vredesnaam bevind blijk ik ineens voor het station te staan.. handig, ik loop het station binnen, zoek op de schermen naar 'Southampton' en stap in de JUISTE trein. (dat moest ik even benadrukken want ik ben niet zo goed in in juiste treinen stappen ;) 
- 18:30 Avondeten op station Southampton
- 19:00-19:45 Treinreis naar Bournemouth
- 20:00 Back home!! Na een spannende wandeltocht vanaf het station door een enge donkere achterbuurt waar allemaal duistere figuren rondliepen (die waarschijnlijk overdag doodgewone huisvaders blijken te zijn) kon ik opgelucht ademhalen en doodmoe op m'n bed neerploffen.. ik voelde me heerlijk gelukkig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten